Oude muziek uit Aalst

Deze pagina werd gemaakt omdat er weinig tot geen informatie te vinden is over muziek in de jaren ’50 in en rond Aalst. Deze periode kwam muziek uit op 78 toeren plaat maar ook heel veel van het repertoire is verloren gegaan omdat het niet op fysieke media werd opgeslagen. Tal van muziek, partituren, foto’s en verhalen zijn verloren gegaan. Er is weinig tot geen interesse meer in erfgoed van muziek, doch mijn inziens heel belangrijke materie!? Vele van de muzikanten uit de regio komen blijkbaar meermaals voor in samenwerkingen. Het was een kleine wereld met getalenteerde muzikanten. Ik beschik over een groot deel van deze uitgaven (muziek op plaat, soms met partituren) en heb deze gedigitaliseerd om met jullie te delen. Ook het graven in archieven en lezen van boeken brengt toch het een en ander samen in onderstaand naslagwerk. Samenwerkingen / Discografie / Partituren / Foto’s werden gevonden.

Het boek ‘Aalsters Volksleven Volume 4’ brengt heel wat muzikanten en formaties in beeld. Daarbij heel wat fanfares, harmonies, symfonies, orkesten, vooroorlogse jazzbands,… uit Aalst. Deze bespreken we niet om niet het gehele boek te verkondigen maar het zou goed werk zijn om deze ook eens een update te geven.

Hieronder kan je info vinden over de volgende artiesten en ensembles :

Theo Barry alias Etienne De Lombaert & orkest Jack Namotte / Jean-Pierre Raman & orkest Super-Accordionica / De Musetta’s
/ Frans Tas / Piet en Addie Matthijs / Odette Sonck / Herman en Walter / Guido Karels / Orkest De Nachtvlinders / Harmonie De Oude Garde / Jos Riem / Jozef-Marie de Smedt / August Schollaert / Octaaf Boone en de New Swingers Gang / Actif Club / Familie Van der Meirsch


Theo Barry
Jean-Pierre Raman en Super-Accordionica
De Musetta’s
Frans Tas
Piet en Addie Matthijs
De Gebroeders Van Vaerenbergh
Odette Sonck
Herman en Walter (De Bisschop) en de Mussetina’s
Guido Karels
De Nachtvlinders
Harmonie De Oude Garde
Jos Riem
Jean-Marie De Smedt
August Schollaert
Octaaf Boone en de New Swingers Gang
Actif Club
Familie van der Meirsch (en Kunstschilder Carlo Tarras)


Theo Barry:

Ik kon een partituur voor muziek vinden waarop vermeld staat “Barry uitgaven, Verastenstraat 2, 9300 Aalst.” Bij nader onderzoek naar de naam en adres kon ik wel wat terug vinden . Helaas is er geen link met de muziek of zijn er nog andere partituren van deze uitgever terug gevonden dus we gaan verder op zoek.


De partituur vermeld ‘Muziek : Bob Steven en Theo Barry’, vermoedelijk vermeld Theo dezelfde persoon te zijn van de uitgave Barry? Ik het digitaal krantenarchief van de Stad Aalst kon ik een artikel uit 1953 terugvinden met hetzelfde adres en naam Theo Lombaert. Een sterk vermoeden dat ik toch wel juist zit. Theo Barry (Barry=Lombaert) is vermoedelijk de roep- of artiestennaam. De naam Bob Steven is het ook waardig te onderzoeken wie er achter deze schuilnaam zit…

Bron: Digitaal krantenarchief Stad Aalst: | De Gazet van Aalst | pagina 3


Liesbeth De Lombaert kon ik contacteren als nabestaande, zij is ook erg into muziek en bevestigd dat ze op dat adres hebben gewoond en dat haar overgrootvader kleermaker was zoals vermeld in het krantenartikel. Haar grootvader heet Theofiel De Lombaert en woonde in de Verastenstraat 2. Hij was muzikaal maar kon geen noten lezen, nooit gehoord dat hij zou gecomponeerd hebben. Het zou mogelijk om zijn zoon Etienne De Lombaert kunnen gaan? Deze had op z’n minst een artiestennaam in de jazzband waarin hij piano speelde. Haar vader vertelde dat de stukjes zijn gecomponeerd door Etienne De Lombaert. Hij was toen nog minderjarig waardoor zijn vader Theo dit uitgaf onder zijn naam. Theo Barry is dus een artiestennaam, zeker geen roepnaam, niemand noemde hem zo, dat is zeker.

Over Barry Uitgave zijn we al iets verder gekomen maar geen concreet verdere info of meerdere partituren zijn gevonden. Doch kon ik in het boek ‘Het Aalsters Volksleven Volume 4, Een Musicerende Stad’ alweer een sleutel tot het verhaal vinden met daarin een afbeelding van een partituur. Daaruit leiden we af dat Uitgave Theo Barry bestond van 1954 tot 1960 en het werd door Theo De Lombaert opgericht met als doel het stimuleren van zijn zonen Etienne (Jack Namotte) en Willy (Bob Steven) bij het componeren en bewerken voor orkest. Enkele partituren werden uitgegeven met onder meer de Gebroeders Van Vaerenbergh (accordeon), Jo Dese ‘Jean Marie De Smedt’ (liedjesschrijver). Een partituur van Troubadour uitgave van Guido Karels in samenwerking met Jack Namotte en Bob Steven werd gevonden, dus ook hier moeten deze generatie muzikanten elkaar goed gekend hebben.

Etienne De Lombaert was hoogleraar bij de Stedelijke Academie in als voor het vak Soflége (notenleer). In 1949 was hij reeds actief als leerling in de muziekschool en behaalde er grote onderscheidingen. In 1957 behaald hij eveneens mooie resultaten aan het conservatorium te Brussel. Hij was een Jazzmuzikant, een groot talent. Op 13 mij woonde hij in de Sint Annalaan 22 en in het jaar 1960 trouwt hij er met Claire Deleuze, met vermelding van zijn artiestennaam Jack Namotte. Hij was toen muziekleraar in Aalst en gaf er Piano, zijn partner viool. In 1977 was hij waarnemend directeur van de academie, in 1978 nam hij er vrijwillig ontslag. Zijn rol aan de academie is niet onbelangrijk geweest. Ik verneem zelfs dat het jammer is dat hij nooit directeur is gebleven want hij had een groot talent, kon magistraal lesgeven en hij zou er voor gezorgd hebben de de muziekschool tot een ander niveau getilt zou geworden hebben. Etienne zijn passie voor muziek is heel groot. Vandaag in 2023 is hij nog steeds in leven. Het persoonlijk archief van zijn muziek carriere is jammer genoeg verdwenen zodat het moeilijk is om er nog iets over terug te vinden.

(Bron: Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst De Gazet van Aalst | 1949 | 10 juli 1949 | pagina 3)
(Bron: Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst De Gazet van Aalst | 1957 | 1 september 1957 | pagina 3)
(Bron: Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst Voor Allen | 1977 | 29 april 1977 | pagina 4)
(Bron: Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst De Voorpost | 1978 | 19 mei 1978 | pagina 8)

In het boek ‘Het Aalsters Volksleven, De Muziekschool In Aalst’ kon in een foto van Etienne de Lombaert vinden.

Orkest Jack Namotte

Jack Namotte was de Jazzband van Etienne, ook Odilon Mortier speelde erbij rond 1953. Hij werd saxofoonspeler bij het orkest Jack Namotte en won samen met hen de ‘Prix d’Honneur’ tijdens het Nationaal Jazztornooi in Brussel in 1953. ‘Op 8 November 1953: 12th International Jazz Tournament for amateur jazz bands, Palais des Beaux-Arts, Brussels with Jack Namotte.’ De pianist ‘Jack Namotte’ kreeg bij die gelegenheid ook de beker ‘Paul Whiteman’ als beste pianist. Er zou rond die tijd een 78 toerenplaat op shellac zijn verschenen, genaamd ‘Anne Marie – Wals Anita – Rumba Boléro Orkest Jack Namotte Bob Alber’. Verdere gegevens hierover kon ik nog niet vinden. Tijdens Aalst carnaval 1955 en 1957 werd een verkleed bal gehouden in Danszaal Madelon, de muziek werd gebracht door orkest Jack Namotte. In 1967 bestond het orkest nog, ze openden toen de nieuwe jazzclub. Latere info heb ik momenteel nog niet kunnen vinden. In het boek Het Aalsters Volksleven Een Musicerende Stad staan 2 foto’s en info over het orkest.

(Bron: Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst De Gazet van Aalst | 1953 | 10 september 1953 | pagina 4)
(Bron: Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst De Gazet van Aalst | 1955 | 20 februari 1955 | pagina 3)
(Bron: Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst De Gazet van Aalst | 1957 | 21 februari 1957 | pagina 4)


Partituren Barry uitgaven, Theo Barry, Theofiel De Lombaert / Etienne De Lombaert


Jean-Pierre Raman:

Jean-Pierre Raman werd geboren in Gent 1927. Op zijn 6 jaar volgde hij reeds privaat lessen accordeon bij Basile De Man. Een jaar later werd hij contractueel verbonden aan de grootste cinema zalen in Gent (Capitole, Majestic,…) om er tijdens de pauzes op te treden. In 1938 verhuisde Raman met zijn ouders naar Aalst, Albert Leonardstraat en later Geraardsbergstraat, Café De Musetta’s, naam van de café en orkest waar zijn broer Roger de leiding had. Hij studeerde als laureaat af aan de muziekacademie en het conservatorium te Aalst en te Gent. In 1953 nam hij de muziekhandel in de Molenstraat over van Jef Cammaert. Van 1950 tot 1956 was hij solist bij radio Gent en Radio Brussel. Hij trad op tijdens vele tournees met Bob Scholte en Will Derby. Vanaf 1968 tot 1980 werd hij handelaar in jukeboxen van o.a. het merk Rock-Ola.

Componist, dirigent Jean-Pierre Raman uit Aalst was van 1953 tot 1965 directeur van zijn eigen privé muziekacademie voor accordeon. Hij was leider van de formatie Super-Accordeonica met wel 40 leden. Super-Accordeonica zijn muzikanten en studenten van de Belgische particuliere muziekacademie voor accordeon uit Aalst. Regisseur, componist en dirigent was Jean-Pierre Raman. Ze wonnen verschillende prijzen in Brussel, Luik, Bonn, Rotterdam en Maubeuge. Deze info vinden we onder andere terug in het boek Aalsters Volksleven. (zie onderstaande afbeelding)

Via Lisette Depauw en Gerard Matthijs kon ik nog info en enkele oude foto’s bemachtigen. Ze liet me ook weten dat de Musetta’s van de jaren ’70 en van de jaren ’80 andere personen zijn. In Appelteire bij Jempi waren dat o.a. Theo, Johan van Veckem, Petrus Dewachter.

Onderstaand een accordeon van Gerard Matthijs met inlegwerk ‘JP RAMAN’.



De Musetta’s waarin hij speelde was een live ensemble uit de jaren ‘50-70. Petrus Matthijs alias Piet En Addie Matthijs speelden daarnaast ook met hun ensemble De Musseta’s. Ook Frans Tas was een accordeonist bij deze formatie. De gebroeders Herman De Bisschop en Herman Walter uit Teralfene is een Belgisch accordeon- en zangersduo die een formatie had De Musetina’s, niet te verwarren met De Musetta’s, doch maakten ze samen muziek met Jean-Pierre Raman.

Odette Sonck was een Belgische zangeres uit Mere, ook hiermee maakte hij een nummer dat op plaat verscheen. Ik bezit een partituur van een nummer met Roger Danneels – Vera, op de plaat ervan staan geen credits naar Raman maar wel volgens deze partituur. Gezien hij leider was van een hele accordeon vereniging in Aalst zijn er heel wat nummers uitgebracht waar hij aan meewerkte. Ook bij Guido Karels vinden we partituren van Raman. Onderstaand enkele samenwerkingen.

Samenwerkingen Jean-Pierre Raman

  • Super-Accordeonica
    De Musetta’s
    Frans Tas
    Piet en Addie Matthijs
    Herman en Walter De Bisschop
    Odette Sonck
    Roger Daneels
    Guido Karels

Raman en zijn vrouw hadden een muziekwinkel Muziekpaleis aan de Molenstraat 9, Aalst. Ook bij de Academie Voor Muziek in Aalst was hij gekend, men nam er menige instrumenten af via zijn winkel. In het boek ‘Het Aalsters Volksleven, De Muziekschool In Aalst’ en Het Aalsters Volksleven Volume 4, Een Musicerende Stad’ vinden we meer details.

Discografie Jean-Pierre Raman

(I.S.M. Frans Tas, Piet en Addie Matthijs, Hermen& Walter, Super-Accordionica, Oddette Sonck)

Jean-Pierre Raman Apéro / Paris-Longchamps ‎(Shellac, 10″) RCA 22.740

Jean-Pierre Raman Guinguette / Francorchamps ‎(Shellac, 10″) RCA 18.790

Jean-Pierre Raman met Frans Tas – Julie La Rousse / Mimosette ‎(Shellac, 10″) Decca 22.739
Jean-Pierre Raman met Frans Tas – Julie La Rousse / Mimosette (Shellac, 7″) Decca 9.22.739

Jean-Pierre Raman met Frans Tas – Tirade / Viens A La Gare ‎(Shellac, 10″) Decca 22.796

Jean-Pierre Raman & Frans Tas – Kleine Louise / Ik Sta Op Wacht ‎(Shellac, 10″) Decca 22.740
Jean-Pierre Raman & Frans Tas – Kleine Louise / Ik Sta Op Wacht ‎(Shellac, 7″) Decca 9.22.740

Jean-Pierre Raman & Frans Tas – Rose D’Or / Delta ‎(Shellac, 10″) Decca 22.797

Jean-Pierre Raman & Frans Tas – Gracia / Frenchie-Hula Love-Mon Oncle ‎(7″) Decca 9.22.947

Super-Accordeonica – Hit Parade ‎(7″, EP) Decca 450.071

Super-Accordeonica – Hit Parade 2 ‎(7″, EP) Decca 450.081

Piet & Addie Matthijs – Ik Heb Er Genoeg Van / Ge Meigt Gerest Zen ‎(Shellac, 10″) Philips P 19368 H

Herman & Walter – Janneke Maan / Ome Jan ‎(Shellac, 10″) Philips P 19216 H

Herman & Walter met Het Orkest Ray Paemel – Hawai Serenade / Als Jij Maar Wist Benelux 651 / Pathé PA 6070

Jean-Pierre Raman verscheen met Jan Verbraeken en het Metropolis Amusements Ensemble o.l.v. Marcel Hellemans – Rosalientje-Step / Dat Kon Alleen Maar Onze Stan ‎(Shellac, 10″) Columbia DCB 1165

Jean-Pierre Raman op Odette Sonck met Harry Frékin en zijn orkest – Als Ik Van Je Scheiden Moet / Het Was In Monte-Carlo ‎(Shellac, 10″) Decca 22.230

Foto’s Jean-Pierre Raman & Super-Accordionica

Foto’s komen uit eigen archief en van de pagina https://aalst.courant.nu

Partituren Jean-Pierre Raman


De Musetta’s:

De Musetta’s was een live ensemble uit de jaren ‘50-70. Op een foto staan van links naar rechts: Roger Raman, Frans Mertens, Pierre De Braeckeleer, Pierre Dhondt, Louis Van Kelecom, Adhemar (Adi) Mathijs, Frans Tas en Piet Mathijs.

Piet en Addie speelden ook samen met Jean Pierre Raman uit Aalst die een accordeon band had. Petrus Matthijs alias Piet En Addie Matthijs speelden daarnaast ook met hun ensemble De Musseta’s. De Musseta’s hadden een nummer genaamd “Ode aan de Safir”. Safir was een streekbier uit Aalst. William De Vleeschouwer zou een Aalsters muzikant/accordionist zijn waar nog weinig over terug te vinden is. Er was ook een bar genaamd “De Musetta’s” in de buurt van de brouwerij. Componist, dirigent Jean-Pierre Raman uit Aalst was directeur van zijn eigen privé muziekacademie voor accordeon. En hij en zijn vrouw hadden een muziekwinkel Muziekpaleis aan de Molenstraat 9, Aalst. De muziek werd midden jaren ’50 opgenomen in De Madelon, is volks en carnavalesk maar behoort niet echt tot het gene van de latere carnavalsnummers.

De band was niet enkel in Aalst aktief maar gezien de leden ervan ook gekend in de buurtgemeenten. De broers Matthijs waren vooral actief rond Teralfene. Op de website van begrafenissen Bael uit Haaltert verscheen een overlijdensbericht van Frans Tas (11/06/1933 – 01/01/2023). Frans was gehuwd met Esther Meert en alle oudere Kerkskenaren zullen zich Frans herinneren als “Loke zenne Frans”, de virtuoze accordeonist van o.a. het dansorkest de Musettas. Op de foto Frans als lid van de Musettas. De formatie heeft naast Aalst dus vooral gespeeld in Haaltert, Kerksken, Ninove, Appelteire…

Er zijn bij mijn weet geen opnames op plaat van deze formatie, wel hebben heel veel bandleden een soloplaat uitgebracht.

Foto’s De Musetta’s

Onderstaand Groepsfoto van muziekgroep De Musetta’s op het podium. Op de foto staan van links naar rechts: Roger Raman, Frans Mertens, Pierre De Braeckeleer, Pierre Dhondt, Louis Van Kelecom, Adhemar (Adi) Mathijs, Frans Tas en Piet Mathijs.
(Bron: https://madeinaalst.be/collecties/mediabank/detail/571d10cb-fbb2-13ed-2304-1b64c9b01923/media/40705cda-3600-3262-7f20-33fc7c402a10)

Foto’s komen uit eigen archief, Facebook en van de pagina https://aalst.courant.nu
De groepsfoto komt uit archief https://madeinaalst.be
De foto over Frans Tas komt via Facebook Marcel Baetens.

Partituren De Musetta’s


Frans Tas

Frans tas speelt muziek bij verschillende artiesten als Odette Sonck maar we komen hem ook tegen in orkesten en bij Guido Karels.

Partituren Frans Tas


Piet en Addie Matthijs:

De broers Petrus en Addie (Adhemar) Matthijs alias Piet en Addie kwamen uit Aalst. Ze speelden live met hun ensemble De Musseta’s. Ze hadden ook een liedje genaamd “Ode aan de Safir” Safir was een streekbiertje uit Aalst. Er was ook een bar genaamd “De Musetta’s” in de buurt van de brouwerij. Samen maakten deze bij mijn weten één plaat die verscheen op 78 toeren maar en bestaan heel veel partituren en bladmuziek van Piet (en broer Adhemar) Mattijs in samenwerking met Guido Karels op de uitgaven van Troubadour.

Discografie Piet en Addie Matthijs

Piet & Addie Matthijs – Ik Heb Er Genoeg Van / Ge Meigt Gerest Zen ‎(Shellac, 10″) Philips P 19368 H

Partituren Piet en Addie Matthijs


De Gebroeders Van Vaerenbergh

De tweelingsbroers Jan en Achiel alias De Gebroeders Van Vaerenbergh zijn een gekend accordeon duo uit Aalst. Oorsponkelijk vormden ze The Solazi Jazz band 1930-1936 met de 4 broers samen, dus ook Leo en Prosper vertegenwoordigd. Maar in 1932 werden er 2 andere muzikanten aangenomen.In 1949 stichten de broers orkest Gebroeders Van Vaerenbergh. Onderstaande foto komt uit het boek ‘Aalsters Volksleven Volume 4’ en toont de formatie omstreeks 1953.

Foto’s De Gebroeders Van Vaerenbergh

Partituren De Gebroeders Van Vaerenbergh


Odette Sonck:

Odette Sonck was een Belgische zangeres geboren op 15 april 1933 in Mere en overleden op 22 december 1955 in Aalst. Ze had en solo carrière maar speelde samen met tal van bekende artiesten en orkesten als dat van Carl Tournee en De Spelbrekers. In Mere was er eind jaren ’50 een café genaamd Odette Sonck, vermoedelijk is ze daar opgegroeid. Van 1953 tot 1955 leek ze op weg om een mooie zangcarrière uit te bouwen, maar haar plotse dood besliste er anders over. In 1954 deed ze mee als artiest bij de Prins Carnaval kieming in Aalst, ze werd er aangekondigd als jodelaarster. De fanclub Odette Sonck was in Sint-Katharina-Lombeek. Van 1953 tot 1955 leek ze op weg om een mooie zangcarrière uit te bouwen, maar haar plotse dood besliste er anders over. Ooit vertelde mij iemand dat het gebeurde wegens abortus, dit gebeurde toen het nog niet mocht met een priem en zeepsop. Tot 1990 moesten vrouwen hun plan trekken als ze van hun ‘pakske’ af wilden. Talloze vrouwen werden zo ‘misdadigsters’.  De familie destijds had liever dat hier niet over gesproken werd. De uitvaart was een ware plechtigheid. Ze is begraven in hetzelfde graf dan haar ouders. Over het leven en het werk van deze Meerse zangeres werd een artikel gepubliceerd in de “Mededelingen van de heemkundige kring Mere”, januari 2009. Op een website hiervan staat een heel archief met foto’s. TV-Oost maakte in 2011 een knappe bijdrage over haar maar deze staat nergens meer online jammer genoeg.

Er zijn heel wat nummers op 78 toeren plaat verschenen. Deze met met Harry Frékin en zijn orkest, Lou Logist En Zijn Orkest en ook een nummer waarbij Jean-Pierre Raman uit Aalst aan meewerkte maar ook Piet Matthijs en Guido Karels schreven nummers voor Odette Sonck.

Discografie Odette Sonck

Odette Sonck met Harry Frékin en zijn orkest – Als Ik Van Je Scheiden Moet / Het Was In Monte-Carlo ‎(Shellac, 10″) Decca 22.230

Odette Sonck met Lou Logist En Zijn Orkest – Bella Bimba / Jij Bent Een Man Geworden ‎(Shellac, 10″) Decca 22.420

Odette Sonck met Lou Logist En Zijn Orkest – In Het Alpenparadijs / We Gaan Naar Zwitserland‎ (Shellac, 10″) Decca 21.803

Odette Sonck met Lou Logist En Zijn Orkest – Jij Was De Eerste / Eindloos Is De Zee ‎(Shellac, 10″) Decca 22.017


Foto’s Odette Sonck

Foto van de carnavalverkiezing 1954 komt uit https://aalst.courant.nu/
Foto’s komen van de pagina Heemkundige Kring van Erpe-Mere vzw http://heemkunde-erpe-mere.be/cpg1419/thumbnails.php?album=2

Partituren Odette Sonck

(Er bestaat ook een partituur van Als Ik Van Je Scheiden Moet)


Herman en Walter & De Musettina’s:

De gebroeders Herman De Bisschop en Herman Walter uit Teralfene is een Belgisch accordeon- en zangersduo die optredens deed van 1952 tot 1959. Ze deden veel live-optredens met hun eigen orkest Musettina (ook bekend als De Musettinas). Walter stierf in 1999 op 57-jarige leeftijd.

Er zijn mogelijk meerdere platen uitgekomen van dit duo, steeds was de muziek samen met Jean-Pierre Raman uit Aalst.

Discografie Herman en Walter

Herman & Walter – Janneke Maan / Ome Jan ‎(Shellac, 10″) Philips P 19216 H

Herman & Walter met Het Orkest Ray Paemel – Hawai Serenade / Als Jij Maar Wist (Shellac, 10″) Benelux 651 en ook verschenen op Pathé PA 6070

Foto’s Herman en Walter & De Muzettina’s

Foto’s komen van de Facebookpagina https://www.facebook.com/HermanEnWalter

Partituren Herman en Walter


Guido Karels:

Guido Karels is afkomstig uit Haaltert en wel gekend in het muziek milieu in- en rond Aalst. Troubadour was zijn platenzaak, hij verdeelde er ook muziek partituren op het adres Hoogstraat 19 Haaltert. Hij had een orkest genaamd Melodia. Later schreef hij enkele nummers. Muziek meestal door Guido Karels zelf in samenwerking met artiesten als: Will Ferdy, Odette Sonck, Gebroeders Van Vaerenbergh (accordeon), Jean Pierre Raman (accordeon), Piet Matthijs, Adhemar Matthijs, Frans Tas, Cyriel Trogh, Jack Namotte, De Nachtvlinders,… Zo zijn er een groot deel bekend wat maakt dat hij toch wat te betekenen heeft. Ze waren destijds gekend als de Troubadour gezellen. De naam komt omdat hij samen met zijn vrouw op de fiets, met accordeon opgebonden, van café naar café trok. Zijn vrouw zong vele liedjes samen op zijn muziek als Agnes Beeckman. Ook een liedje voor Odette Sonck verscheen op 78tr. Een nummer van hem werd door August Schollaert omgezet voor Mortier orgel en verscheen op 78tr op Decca label. Naast dit werk uit de jaren ’50 maakte hij later ook liedjes (B-kantjes) voor 7″ singles voor andere vlaamse artiesten.

Op de website Heemkundige Kring Haaltert zijn enkele afbeeldingen te vinden. Onderstaande afbeelding ‘Estaminet Van Gyseghem’ gehouden door Maria Hunninck, weduwe van Desidereus Van Gyseghem. Zij kreeg 13 kinderen van wie er vijf overleden in hun eerste levensjaar. Na de dood van haar echtgenoot in 1903 hield zij het nog vol tot ca. 1920. Haar zoon, Domien Jozef Van Gyseghem, huisschilder huwde Philomena Paelinck, de dochter van de Haaltertse stationchef. Uit dit huwelijk werd op 19 november 1920 Karel geboren, beter gekend als Guido Karels, musicus, orkestleider van het Melodia-dansorkest en stichter van de populaire Troubadourgezellen, die in de jaren 50 enorm succes hadden in onze regio. Zij waren het, die samen met het Vreda-cabaret, Haaltert op de kaart gezet hebben.

Op de foto: De opname met keuvelende buren dateert van ca. 1930. De herberg is reeds getransformeerd in een verfwinkel. v.l.n.r.: Albert Redant, latere directeur van de Gemeenteschool, naast hem Emiel Redant, wiens zonen Alfons en Jozef ‘Meubelen Redant’ opgericht hebben. De derde persoon noemde men ‘Petj baron’. Deze ‘adellijke’ naam kreeg hij omdat hij een onbezorgd leventje leidde. De 4de persoon is De Rouck, hij woonde rechts van de winkel. Jan Schockaert zit op de dorpel en als laatste herkennen wij Jozef Van Gyseghem.

Bron: Mededelingen Heemkundige Kring Haaltert 2021 Nr3
(Info: Willy De Loose) (Verzameling Beeckman)

Orkest Melodia o.l.v. Guido Karels ( 1951)

trompet : Albert Van Den Stock, accordeon : Freddy Kapelleman, 1ste sax (alt) Georges d’Haeseleer, 2de sax (tenor) Alfons De Schepper, 3de sax (alt) Gilbert Scheerlinck, slagwerk : Jozef Daghuyt en zang : Frans Van Den Stock, onder leiding van Guido Karels.

  • Onderstaand een artikel ‘Guido Karels… pionier in de muziek’
    (Bron: uit Heemkundige Kring Haaltert uit 2019, door Maggy Van Gyseghem)

Het gebouw op de Hoogstraat, het huis van mijn grootouders huisschilder Domien, Jozef Van Gyseghem en Philomena Paelinck, waar decennia geleden Van Gysegem Estaminet op prijkte, werd eerst omgevormd tot verfwinkel en later tot muziekwinkel De Troubadour. Hun zoon, Karel, mijn pa, werd er geboren op 19 november 1920. Mijn vader, die door het leven ging als Guido Karels, was niet voorbestemd om zijn vader als huisschilder op te volgen. Hij was muzikant in hart en nieren. Hij was één van de eersten van zijn generatie uit deze streek die conservatorium volgde (toen nog in het Frans) en geen echte stiel leerde wat toen niet evident was. Hij gaf een aantal jaren muziekles in het College te Denderleeuw en in de Huishoudschool in Haaltert. Ook gaf hij privéles aan huis, maar toen de aanvragen voor dergelijk onderricht bleven stijgen, was het eenvoudiger de lessen aan huis te geven. Mijn pa begreep als geen ander wat vele jonge mensen op gebied van muziek wilden: geen saaie notenleer en pas later een instrument kiezen, maar onmiddellijk, zelfs na de eerste les al zelf iets kunnen spelen. Zo hebben er hier enorm veel jonge mensen gitaar leren spelen die dan later zelf groepjes hebben opgericht. Ook mijn moeder was actief in de muziekwereld, zij gaf pianoles. Regelmatig repeteerden orkestjes hier onder het goedkeurend oog van vader. Om op deze manier muziek te kunnen aanleren begonnen zij les te geven met een toen heel vernieuwende Amerikaanse methode die door de kandidaat muzikanten erg gesmaakt werd. De eigentijdse songs werden vrij vlug gespeeld en begeleid, dat was natuurlijk super en gaf veel moed om verder te doen. De directe resultaten waren hoorbaar!

Naast zijn lesgeven was hij eveneens de stimulerende kracht als muziekmeester-dirigent van de Haaltertse fanfare De jonge kunstminnaars en stichtte hij zijn cabaretgezelschap De Troubadourgezellen. De fanfare, gesticht in 1875, groeide onder zijn leiding gestaag na WO II. In de jaren 70 kwam er eveneens een Majorettenkorps. Beide gezelschappen gingen ter ziele in 1980. Heel wat energie stak hij samen met mijn moeder in de ontplooiing van De Troubadourgezellen. Dit ensemble, gaf honderden voorstellingen in het Vlaamse land tussen 1945 en 1955 en maakte gebruik van de elektrische versterkte instrumenten, een nieuwigheid voor die periode. Mijn pa was ook toondichter/componist en heeft honderden liedjes bij Sabam laten optekenen onder zijn pseudoniem Guido Karels. Mijn ma schreef teksten voor een aantal van die liedjes. Zij hadden het geluk dat ze beiden dezelfde passie deelden en het was trouwens bij de Troubadourgezellen dat hun relatie ontstond. Het was niet onlogisch dat mijn ouders na het opdoeken van hun cabaretgezelschap een muziekwinkel begonnen, lange tijd de enige in de streek. Ze waren ook bij de eerste rechtstreekse verdelers van o.a. Faylon amplifiers, Wurlitzer orgels, Hohner enz. Het was de ontmoetingsplek van vele jonge muzikanten en steeds een leuke bedoening. Bij mijn ouders is muziek altijd heel belangrijk geweest, ook later toen ze geen les meer gaven. Het heeft hen ook altijd heel jong van geest gehouden, ze waren immers altijd omringd met jonge mensen en hedendaagse muziek. De muziek waar ze van hielden was voor hun leeftijd heel modern en dat was voor ons (mijn zus en mij) heel tof. Tijdens zijn laatste levensjaren was mijn vader, toen ikzelf opnieuw met muziek begon (o.a. met ons groepje Disc Cover), zeer opgetogen toen ik hem om raad vroeg in verband met bepaalde akkoorden of een of andere muziektheorie. Ik denk dat hij het zijn levenstaak vond om aan mensen muziekkennis en de liefde voor muziek bij te brengen. Mijn gevoel zegt mij, en dat ervaar ik ook bij reacties van zijn vroegere leerlingen, dat hij daarin geslaagd is.

De Troubadourgezellen (Bron: artikel Heemkundige Kring Gooik 1987, door Gilbert Redant.)

De Troubadourgezellen recruteerde haar medewerkers weliswaar grotendeels in buur- en andere gemeenten, maar wieg en zetel stonden in Haaltert, bij stichter – leider – toondichter Guido Karels. Uitgesproken meer dan Vreda Cabaret haalde ze het uit de muzikale inslag, waarbij ze gebruik maakten van elektrisch versterkte instrumenten, nog een nieuwigheid in die tijd. Vele van haar liederen verschenen in druk enlof werden op plaat opgenomen door o.a. J. Verbraecke, A. Sonck en D. Kallaerts. De meeste programma’s gingen onder een welbepaalde titel die voor de binding van de nummers zorgde : “zeg, weet ja ’t al ?, “Waar gaan we naartoe”. In de verschillende bezettingen traden op : Agnes Beeckman, C. Goossens, Gustaaf Sonck, Piet en Adhemar Matthijs, Art. Van Keymolen, Miel Vanden Berghe, Cyriel Troch, Michel De Cock, Julien Schouppe, Albert De Bruyn, Adriaan Van Driessche, Nest D’Haese, Maurits Pots, Roelandt. Tekstschrijvers waren : H. Peters, B. Bilo, W. Hartman, M. Wijns, P. Matthijs, Maro, W. Cusse, J. De Smet, J. Arnold, S. Wuyts, C. Goossens, e.a. Tussen 1945 en 1956 trad ze meer dan 300 maal op in diverse steden en gemeenten van het Vlaamse Land, o.a. Oostende, Eisden, Stekene, Brussel, Gent, Antwerpen, Turnhout.

In de voorbije jaren heeft Guido Karels met groot netwerk aan muzikanten samengewerkt. Hij speelde in meerdere orkesten, sticht het Troubadourgezelschap, een muziekwinkel waar hij muziekinstrumenten verkocht en les gaf. Op conservatorium speelde hij aanvankelijk klarinet maar toen de accordeon opkwam speelde hij ook dit instrument en gaf er ook les in. Naast deze instrumenten speelde hij ook gitaarn piano en enkele andere instrumenten. Karel was een multi-instrumentalist en kon noten lezen en schrijven. Hij was in de vroege jaren reeds aangesloten bij Sabam en maakte een 300-tal nummers. Ze hadden ook een liedje over Aalst Carnaval. Ook was Guido zeer goed bevriend met John Twin uit Aalst. John kwam dikwijls raad en daad vragen over muziek, hierdoor kreeg hij de zin om in Aalst een muziekwinkel op te richten. Ook Patrick de Meyer (T99, Technotronic,…) leerde als jonge snuiter piano spelen bij Guido karels. De mama van Patrick zat steeds naast hem en zei steeds ‘onze patrick is wispelturig’, hij kon namelijk niet stilzitten. Doch heeft hij later grote successen gescheven dank zij zijn opleiding. Een andere anekdote is van muzikant Jean Van der Schueren (gitarist Irish Coffee). Hij droomde er als tiener van om jazzgitarist te worden. Zijn vader trok met hem elke woensdag naar de muziekwinkel De Troubadour in Haaltert, waar hij leerde spelen onder leiding van Guido Karels. Notenleer kreeg hij op conservatorium van de gedreven jazzpianist Etienne De Lombaert. Deze persoon vinden we bovenaan deze pagina als Barry Uitgaven uit Aalst. In het jaar 1979 vinden we in het ‘Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst Voor Allen meerdere publicaties voor de winkel Troubadour in Haaltert. De winkel werd bij stopzetting overgenomen door de dochter van Guido, nu is er een lingeriewinkel op dezelfde locatie.

Onderstaand de originele partituren van carnaval liederen, Marsch Carnaval d’Alost en andere, met tekst van JM Desmedt en muziek van Guido Karels. Zo heeft hij er honderden gedaan met verschillende artiesten uit de regio Aalst.

Partituren Guido Karels en Troubadour

Het is haast onmogelijk om alle partituren van Guido Karels en Troubadour in te scannen maar we maken er werk van om deze bij naam op te lijsten. Het gaat over zeker 300 nummers die bij Sabam zijn ingeschreven. Samenwerkingen met tal van muzikanten uit de regio en daarbuiten.

Shellac 78 toeren en singles met muziek van Guido Karels

Het Huisje Bij de Linden, ook op Groot Draaiorgel Mortier Medley (Shellac, 10″, 78 RPM)
Odette Sonck met Lou Logist En Zijn Orkest – Eindloos Is De Zee (Shellac, 10″, 78 RPM)

Michel en Geo Andries – Juffrouw, Gaan We ’t Eens Proberen (vinyl single 7″, 45 RPM)
Marvian – Die Avond In Sevilla / In Al Mijn Dromen (vinyl single 7″, 45 RPM)
Geerhard – Lentekind (vinyl single 7″, 45 RPM)
Jerry – Ik Wou Dat Ik Je Kon Vergeten (vinyl single 7″, 45 RPM)
Juanita En Little Conny – De Oude Straat (vinyl single 7″, 45 RPM)
Carinne – Knap Noem Ik Dat (vinyl single 7″, 45 RPM)
The Swinging Jaguars – Wilma (vinyl single 7″, 45 RPM)


De Nachtvlinders

De Nachtvlinders is een orkest uit Aalst dat is ontstaan uit de vooroorlogse jazzband The Night Butterfly’s Jazz, gesticht in 1929. Wegens het engelse opschrift en de vlinder als logo werd het in het begin van de oorlog herdoopt tot De Nachtvlinders. (Bron foto: Aalsters Volksleven Volume 4)



De eerste sporen ervan vinden we als orkest van ‘De Rink’ in 1935. In de krant van 1944 en de jaren nadien lezen we dat het orkest volop optredens doet in danszaal Modern Palace (oude zaal Perre) in de Zoutstraat. In 1947 komt een nieuwe bezetting onder leiding van Frans De Meulemeester. Eind jaren ’50 moet de band de Nachtvlinders gesplit zijn. Enkele leden trokken naar De Oude Garde en andere verenigingen in de stad.

Onderstaand: Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst De Voorpost van 4 november 1977 toont mooie beelden in een artikel. (Bron: Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst)


In het boek Aalsters Volksleven staat een artikel en op de website MadeInAlalst vinden we enkele foto’s uit de tijd van toen. Onderstaand: Groepsfoto van orkest De Nachtvlinders in de feestzaal van het stadhuis op de Grote Markt te Aalst 1944. Orkestleider was Frans De Meulemeester (piano en accordeon). Groepsfoto – De Nachtvlinders – Aalst – jaren 1940-1950. (Bron: MadeInAalst website)

Partituren De Nachtvlinders


Harmonie De Oude Garde:

Belgische Brassband uit Aalst opgericht in 1787. (Volledige naam Koninklijke Harmonie De Oude Garde – Les Vrais Amis Constants). Ze bestaan ​​nog steeds maar heten tegenwoordig DOGA. (KH DOGA vzw) https://www.khdoga.be

Er is slechts één plaat van verschenen. Opgenomen in Zaal Madelon in Aalst op vrijdag 18 februari 1955 met 35 muzikanten en onder leiding van Frans Van Cauwenbergh.

Prins Carnaval is de officiële marsch van de Carnaval van Aalst. De tekst werd geschreven door Jozef-Marie De Smedt en de muziek is van Jos Riem. Ook werd een versie op het orgel van De Zwarte Kat opgenomen met arrangement van August Schollaert.

Discografie Harmonie de Oude Garde

Harmonie De Oude Garde – Prins Carnaval / Carnaval Wals (Shellac, 10″) Olympia 6033

Foto’s Harmonie De Oude Garde

Partituren Harmonie de Oude Garde


Jos Riem:

Georges Riem of Jos Riem is een Belgische muzikant en bandleider uit Aalst. (circa 1958)

Prins Carnaval is de officiële marsch van de Carnaval van Aalst. De tekst werd geschreven door Jozef-Marie De Smedt en de muziek is van Jos Riem. Ook werd een versie op het orgel van De Zwarte Kat opgenomen met arrangement van August Schollaert. Het nummer verscheen later ook als 7″ single en op eveneens op LP bij andere labels Fiesta en WeekEnd.

Op de officiële Sabamlijst staat het nummer Dance Of The Little Doll, of in het Nederlands, Poppendans van Sanne Wallis de Vries op naam van Jos Riem. Hierover heb ik mijn sterke twijfels.

Discografie Jos Riem

Harmonie De Oude Garde – Prins Carnaval / Carnaval Wals (Shellac, 10″) Olympia 6033

August Schollaert en L’Orgue Du Chat Noir D’Alost – Valses Célèbres / Marches Célèbres Vol. 1 ‎(10″) Decca 123254
Verscheen later ook als : Black Cat Organ – Famous Mortier Organ ‎(LP) Fiesta Records FIES 3-X
Verscheen later ook als : L’Orgue Du Chat Noir – L’Orgue Du Chat Noir ‎(LP, Album) Week End 200.015

August Schollaert en L’Orgue Du Chat Noir d’Alost – Prins Karnaval ‎(7″, Single) Omega 9 .23.007

L’Orchestre D’Accordéons Henri Coene – Little Doll ‎(Shellac, 10″) Columbia DCB 1013

Louis Marshall – Les Joyeux Buveurs ‎(7″, Single) Olympia LPQ 145

Partituren Jos Riem


Jozef-Marie De Smedt:

Belgische dichter en schrijver van operettes en revues uit Aalst. (°Aalst 1904-1971)

Jozef-Marie De Smedt schreef onder het pseudoniem Jo Dese een 60-tal stukken waarvan een 10-tal op muziek werd gezet door Jozef ‘Jef’ Cammaert een toondichter, muziekleraar, handelaar en muzikant uit Aalst. (°1901 – ?). Deze info kon ik vinden op de website Discogs maar vanwaar deze info komt is me niet bekend en kan ik ook niet achterhalen.

Beroemde successen: Prins Karnaval (1953), Karnavalwals (1957), De Jongens Van De Veirkemert (1967) en Mé Moeder Was ’n Oiljstenés (Tune: Mein Mutter war ein Wienerin).

Prins Carnaval is de officiële marsch van de Carnaval van Aalst. De tekst werd geschreven door Jozef-Marie De Smedt en de muziek is van Jos Riem. Ook werd een versie op het orgel van De Zwarte Kat opgenomen met arrangement van August Schollaert.

Op het Belgische shellac label Cécile zijn enkele nummers verschenen waarvan de tekst geschreven is door Jozef-Marie De Smedt, het werd gezonden door Jack Roelandt en de muziek werd geschreven door Albert Cleys. Op dit platen label moeten er vermoedelijk nog meer nummers zijn uitgebracht gezien ik beschik over een aantal partituren. Ook partituren op Barry Uitgave in de Verastenstraat 2 in Aalst van Theo De Lombaert zijn bestaande.

De Jongens Van De Veirkemert is vermoedelijk een veel ouder lied dan we denken, mogelijk werd dit geschreven door Jozef-Marie De Smedt. Het verscheen in beperkte oplage (one press, nooit officieel verschenen) via de lokale platenzaak Music Home van Désire Kieckens uit Aalst. De muziek erop was van de New Swingers Gang en Octaaf Boone. Vermoedelijk hetzelfde lied gezongen door Jean-Paul De Boitselier (Prins Carnaval 1967) werd uitgegeven in 1967 op 7″ single en was één der eerste carnavalnummers op dit medium. De begeleiding van het lied gebeurde door het orkest Los Vareusos, voordien de New Swingers Gang en later de Actif Club.

Ook met Guido Karels en anders muzikanten uit de regio was er contact. Ze hadden ook een liedje over Aalst Carnaval. Onderstaand de originele partituren, Marsch Carnaval d’Alost uit 1949 en andere vergeten liedjes, met tekst van JM Desmedt en muziek van Guido Karels.

Discografie Jozef-Marie De Smedt

Harmonie De Oude Garde – Prins Carnaval / Carnaval Wals (Shellac, 10″) Olympia 6033

Jack Roelandt, Albert Cleys en zijn Musette-ensemble – Als Ik Groot Ben Lieve Moe / Ik Stond Op Jou Wachten In de Regen ‎(Shellac, 10″, Single) Cécile 485

Jack Roelandt, Albert Cleys en zijn Musette-ensemble – Jij Was M’n Lieveling / Merida Bloem Van Spanje ‎(Shellac, 10″, Single) Cécile 484

Jack Roelandt, Albert Cleys En Zijn Musette Ensemble – Dicht Bij You Magdalena Maria / Anna-Marie ‎(Shellac, 10″) Cécile 483

The New Swingers Gang – De Varkensmarkt ‎(Shellac, 10″) Music Home K 0117

Jean-Paul De Boitselier – De Jongens Van De Veirkemert ‎(7″, Single) Philips 319769 PF

Foto’s Jozef-Marie De Smedt

Partituren Jozef-Marie De Smedt


August Schollaert:

August Schollaert uit Aalst – België (°1893 – +1958).

De meest gewaardeerde en productieve arrangeur voor Hooghuys-orgels was ongetwijfeld August Schollaert uit Aalst (1893-1958). Schollaert begon met het arrangeren voor Mortier-orgels, maar het duurde niet lang voordat hij – met hulp en steun van Edmond Hooghuys – ook muziek voor Hooghuys-orgels markeerde. Zijn meest populaire arrangementen zijn die voor de 70-toets kermisorgels (vooral die van Becquart): het Engelse tijdschrift “Gramophone” schreef zelfs dat zijn bewerking van de ouverture van “Die schöne Galathee” (F.von Suppé) worden genomen als “een voorbeeld door orkesten”!

Het is misschien interessant om te weten dat Schollaert zijn muziek nooit op patroonpapier markeerde, maar altijd rechtstreeks op karton. Het aantal boeken dat hij heeft gemaakt is ontelbaar (gelukkig hielpen zijn vrouw Aline en zoon Herman hem bij het knippen van de boeken). Natuurlijk zijn niet al zijn arrangementen uitstekend, maar de meeste van zijn boeken behoren tot de beste ooit gemaakt.

Heel wat arrangementen voor orgel Mortier zijn verschenen op shellac. Heel wat arrangementen voor orgel Hooghuys, voor Carrousel Becquart zijn verschenen op shellac en LP.

Meer info, foto’s en discografie kunt u vinden in het online naslagwerk Blog 10 https://orgelaalst.wordpress.com


Octaaf Boone en de New Swingers Gang:

Octaaf Boone was een Belgische muzikant, componist, dirigent uit Aalst. Geboren: Aalst 27/10/1923 – Overleden: 16/05/2002

De New Swingers Gang is een Belgisch orkest uit Aalst. (Begonnen herfst 1947 tot 1954)
Leden : Octaaf Boone (piano), François Cooreman (sax), Albert Cornand (trompet), Kamiel De Backer (drums), Odilon Mortier (sax), Albert Van den Broeck (trombone), Alfons Vidts (leider, contrabas). Toen Octaaf Boone in 1954 de leider werd, hernoemde hij de band Actif Club.

De Jongens Van De Veirkemert is vermoedelijk een veel ouder lied dan we denken, mogelijk werd dit geschreven door Jozef-Marie De Smedt. Het verscheen in beperkte oplage (one press, nooit officieel verschenen) via de lokale platenzaak Music Home van Désire Kieckens uit Aalst. De muziek erop was van de New Swingers Gang en Octaaf Boone. Vermoedelijk hetzelfde lied gezongen door Jean-Paul De Boitselier werd uitgegeven in 1967 op 7″ single en was één der eerste carnavalnummers op dit medium.

The Swingers Gang Bounce, het liedje op de B-kant, werd geschreven door lokaal trompettist Albert Cornand en Octaaf Boone die later ook lid werd van de Actif Club.

Octaaf Boone deed na de New Swingers gang de Actif Club. Hij maakte eind jaren ’60 en ’70 liedjes en arrangementen, carnaval singles ingezongen door bekende Aalstenaars. Hij maakte ook muziek voor zangeres Cindy, Hasta La Vista Mañana uit 1973 was bijvoorbeeld een grote hit. Het merendeel van het repertoire is verloren gegaan. Hij zou een vakman geweest zijn die heel mooi muziek kon neerschrijven. In het Stadsarchief Aalst werd een partituur van hem geschonken. Mogelijk is dit één van de weinige die nog resteren.

Onderstaand. Eén van onze recentste schenkingen is de compositie ter gelegenheid van de opening van De werf, gemaakt door Octaaf Boone, dirigent van de Koninklijke Symfonische Kring Aalst “Door Eendracht Groot”. Dit stuk werd opgedragen aan Paul Eemans, de toenmalige voorzitter van de symfonie. (verz. Stadsarchief Aalst, schenking B. en P. Eemans)

Onderstaand een artikel met de biografie van Octaaf Boone (Bron: Guido de Winne)

Octaaf Boone behoort tot de belangrijkste en meest veelzijdige componisten van Aalst en het Denderland van na W.O.II. Naast klassiek componist was hij vooral componist van lichte muziek en orkestleider. Andere belangrijke componisten van Aalst zijn ondermeer Gustaaf Pape, Stephan De Jonghe (1900 – 1933) en de inwijkeling Gaston Feremans. Boone was erg sociaal voelend en vlaamsgezind. Een erfenis van Priester Adolf Daens waaraan hij langs vaders zijde verwant was Als zoon van een kolenhandelaar volgde hij les aan de Muziekacademie van Aalst en speelde hij bugel in de fanfare “Tot Heils des Volks”. Hij kreeg les van Stefanie De Bruyne (notenleer en theorie) en privaatles van Roger De Backer. Nadien volgde hij privéles bij Jozef Cammaert en de Mechelaar Gaston Feremans, die toen directeur was van de Aalsterse Muziekacademie. Boone behaalde de Eerste prijs voor notenleer en voor piano. Hij werd koorzanger en volgde directie en contrapunt bij Gaston Feremans. Boone was vooral in de eerste fase van zijn loopbaan pianist en orkestleider. Hij componeerde zowel lichte als klassieke muziek en trad op als muzikant in diverse orkesten van de Denderstreek. Hij schreef heel wat arrangementen voor het Nationaal Instituut van de Radio, de voorloper van de VRT. Boone dirigeerde oa. de Aalsterse Big Band, de Octaaf Boone’s Actif Club en later de Koninklijke Symfonische Kring “Door eendracht groot”, die tot op vandaag actief is. Boone leidde ook het Variétéorkest van Aalst, een mix van Big Band en Symfonisch Orkest. Maar hij was later ook actief als klassiek componist. Zo schreef hij ondermeer een koperwerkcompositie en gitaarstukken voor de Aalsterse Muziekacademie. Hij was lid van de Symfonische Kring, geleid door Raoul Ladeuze, volgde deze als dirigent op en veranderde de naam naar “Symfonische Kring Door Eendracht Groot”. Hij werkte ook samen met de Pater Michael Ghijs, van het bekende koor Cantate Domino. In 1984 schreef Boone zijn koorbundel ‘Adagio’, op basis van zes gedichten van Felix Timmermans, in 1986 een compositie voor het Vlaams Nationaal Zangfeest op tekst van Peter Benoit. In 1987 ontving hij zowel de persprijs als de prijs van Figuur van het jaar van de Denderstreek. In 1988 leidde hij het totaalspectakel “Iwein van Aalst”, uitgevoerd n.a.v. de opening van het Cultureel Centrum “De Werf” te Aalst en voor het openingsconcert “De Werf” in 1988 in het nieuwe Cultureel Centrum Aalst componeerde hij “Fanfare en lichte Ouverture”. In 1993 is voor hem een hoogtepunt van zijn muzikale carrière toen hij met veel succes zijn “Daenscantate” voor gemengd koor, met orkest en soli uitvoerde. De tekst is van Julien Librecht en bariton Johan Haezaert en de recitanten zijn Kathy van den Bossche en Ronald Schollaert waren de solisten. Boone bleef actief als musicus en dirigent tot 1998. (2004, GUIDO DE WINNE)

Onderstaand: Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst De Voorpost van 4 november 1977 toont mooie beelden en een interview met Octaaf Boone in een artikel. (Bron: Digitaal krantenarchief – Stadsarchief Aalst)

Discografie Octaaf Boone

The New Swingers Gang – De Varkensmarkt ‎/ The Swingers Gang Bounce (Shellac, 10″) Music Home K 0117 / K 0118

Jean-Paul De Boitselier – Raldegeda ‎(7″, Single, Mono) Philips PF 319788 – 1968
Prins Karnaval Kamiel Sergeant – Oilsjt Viert Karnaval / ‘T Stad Stoot Op Zenne Kop ‎(7″, Single, Mono) Philips 320364 PF – 1969
Kamiel Sergant – Weir Zen Van Oilsjt ‎(7″, Single) Week End Wep 18 068 X – 1970
Kamiel Sergant – Saans Uniek ‎/ ’t Es ’t Schoeinste Da Bestoot (7″, Single) Decca 115/37.038X – 1971
Jackie D’herde – Den Ajoinendans ‎(7″, Single) Ronnex 20430 – 1972
Johnny Marcoen – Zjeur Jong ‎(7″, Single) Ronnex 20436 – 1973
Jean-Paul De Boitselier – ‘T Stroei-Meziksken  / Kom Van D’Nauvend Bei Moi ‎(7″, Single) Just Born JB 7301 – 1974
De Aalsterse Gilles – Lied Van De Aalsterse Gilles ‎/ De Gilles (7″, Single) Aalsterse Gilles Self-released D.A.G. 003 – 1975
Het Stemmingstrio – Schatje Wanneer Mag Ik Nou / Je Mag Het Niet Weten ‎(7″, Single) Ronnex 20444 – 1975
Dirk Van Vlaanderen – Want Ze Zen Tegoor Nor Karnaval Gegoon / Lieken Ver D’ Ajoinen ‎(7″, Single) Ronnex 20446 – 1976
Marc Mory, Actif Club o.l.v. O. Boone – Ze Bloast Er Op / De Nieuwe Mode ‎(7″, Single) – 1978
Lotjonslos – Ons Lieken / Tingelingeling ‎(7″, Single) Twinkle – DH 20577-327 – 1981
Keizer Karnaval Kamiel Sergant En De Kamillekes – Bosj D’Europ! / Van De Boille In De Zep ‎(7″, Single) Monopole S.2657 – 1991

Cindy – Hasta La Vista Mañana ‎(7″, Single) BASF 05 15087-3 – 1973
Cindy – A La Bonne Heure ‎(7″, Single) BASF 06.15692-8 – 1975
Harry Grey – Droom van Mij / Een Glimlach En Een Zoen ‎(7″, Single) Just Born JB 7309 – 1976
Anneke Grönloh – Hasta La Vista (CD) CNR Music 22 207142 – 2002
Laura Lynn – Hasta La Vista Mañana ‎(CD, Single) ARS SCD 741228-5 – 2007

Foto’s Octaaf Boone en trompettist Albert Cornand van de New Swingers Gang :


Actif Club:

Belgisch Orkest uit Aalst ook wel genoemd Los Vareusos. (1954 – 1980)

In 1954 werd Octaaf Boone de leider van The New Swingers Gang. Hij doopte The New Swingers Gang om tot Actif Club [variaties: Octaaf Boone’s Actif Club (1956), Benelux Actif Club (1958)]. Leden destijds: Octaaf Boone (piano, leider), Roger Huylebroeck (trompet), Alex Mortier (trompet), Odilon Mortier alias Marc Mory (sax), Frans Troch (sax, klarinet), Remi Van de Borre (trompet), Albert Van den Broeck (trompet), Eugeen Verbeeren (tenorsaxofoon), Fons Vidts (contrabas). In 1970 werd Odilon Mortier de leider van de band. Hij doopte het om in Actif Club 2000. Tot 1978 was Cindy zangeres bij de Actif Club 2000. Andere bekende leden zijn: Patrick Mortier, Jef D’Haese maar ook Camil Geerts, Jules Van Dijcke. Actif Club 2000 speelde hun laatste optreden in 1980 terwijl Aalst Carnaval aan de gang was.

Lid van de Actie Club Jef D’Haese had later een solocarrière en speelde orgel bij Maria Tell, Friends Combo Jazz formatie,… Heel wat van deze muziek verscheen in de jaren ’70-80 op single en op LP. Op een oude foto zie je hem met een accordeon.

Van deze formatie zijn geen uitgaven op shellac, enkel latere (eind jaren ’60-70) uitgaven op 7″ single formaat waarbij het orkest de bereiding deed naar arrangement van Octaaf Boone.

Discografie Actif Club

Jean-Paul De Boitselier – Raldegeda ‎(7″, Single, Mono) Philips PF 319788 – 1968
Kamiel Sergant – Weir Zen Van Oilsjt ‎(7″, Single) Week End Wep 18 068 X – 1970
Kamiel Sergant – Saans Uniek ‎(7″, Single) Decca 115/37.038X – 1971
Jackie D’herde – Den Ajoinendans ‎(7″, Single) Ronnex 20430 – 1972
Johnny Marcoen – Zjeur Jong ‎(7″, Single) Ronnex 20436 – 1973
Marc Mory, Actif Club o.l.v. O. Boone – Ze Bloast Er Op / De Nieuwe Mode ‎(7″, Single) – 1978

Foto’s Actif Club

Jef D’haese en zijn accordeon.


Familie van der Meirsch:

De biologische ouders zijn Andreüs Van der Meirsch en Maria Amelia Bombeeck. De vader van de broers Van der Meirsch was een van de voorvechters van het socialisme in Aalst en had 4 zonen. Karel, Alfons, Kamiel, Lukas. Alle 4 waren ze artistiek aangelegd. 

Alphonsius ook wel Alfons genoemd, werd schilder en was ook fotograaf. Camilus, ook wel Kamiel in de volksmond, en Lukas waren van beroep schrijnwerker en waren handige meubelmakers. Lucas, geboren in 1884, zou aan de basis liggen van de orgelbouw. Hij woon de in de Zonnestraat en Pontstraat maar omstreeks 1905 wijkt hij uit naar Rijsel om het vak orgelbouw aan te leren. Omstreeks 1912 keerde hij naar Aalst terug en woonde er in de Gentsestraat. Broer Alfons overleed, de andere broers hebben later herberg ‘t Wezenhuis uitgebaat, wat verder in de straat. Ze deden ook nog meubelmakerij en orgelverkoop in Gazometerstraat. Alfons en Lucas maakten de orgelkasten, Karel zette de muziek op rollen. Hij trouwde twee maal en had twee dochters Maria en Martha.

Karel Van der Meirsch was ingeschreven als Carolus Van der Meirsch. Hij is geboren op 29 juni 1886 in Aalst en had als beroep handelaar en toondichter, orgelmaker, kleermaker. Hij was eveneens ook orgelbouwer en bekend als Aalsters componist. In 1903 sticht hij de Socialistische Symfonie met hun lokaal aan de Saskaai. Gezien het groot aantal leden bij de fanfare Hand In Hand werd in 1921 overgegaan tot de stichting van een nieuwe vereniging Harmonie Kunst en Arbeid. Karel Van der Meirsch nam er de leiding tot in 1930 de fanfare opnieuw samengesmolten werd zoals voorheen. In 1928 sticht hij Symfonie Nieuw Leven waarbij ook zijn jongere broer meespeelde. Vast en zeker deed hij nog veel meer in Aalst. Hij was erelid van ’t Land Van Riem en trad sinds zijn 14 al meermaals op in het kwartet van zijn vader. Na zijn studies in Aalst ging hij geneeskunde studeren in Gent en nadien conservatorium. Hij behaald zijn diploma op het conservatorium en won er rond 1930 verschillende prijzen waaronder : viool, notenleer, kamermuziek, snaar kwartet en harmonie. Later werd hij muziekleraar en van 1949-1964 directeur van de muziekschool werd in Ninove. Op Facebook zag ik een schilderij van de Dender in Aalst, het zou een werk zijn van Karel Van der Meirsch. Hij woonde van 1930 tot later in de Albert Liènartstraat 9 en vanaf 1970 op de Dendermondsesteenweg 162. Mogelijk moet hij August Schollaert gekend hebben, het waren rivalen uit eenzelfde tijdperk. Karel is overleden op 18 juli 1981 in Aalst, hij was toen 95 jaar oud. Karel is in 1913 getrouwd met Maria de Groot, kleermaakster, hij was toen 26 jaar oud. Ze kregen een kind, Willy Van der Meirsch, geboren in 1912.

Een van de grootste virtuozen uit onze stad is Willy Van der Meirsch geboren in 1912 op de Houtmarkt. Hij was zoon van Karel. Willy Van der Meirsch verhuisde regelmatig van woonplaats, maar woonde steeds te Aalst achtereenvolgens in de Dirk Martenstraat 98 in 1927, Albert Liénartstraat 6 in 1935, Bergestraat 25/1 in 1946, Désiré De Wolfstraat 9 in 1954 en nadien op de Hopmarkt 3. Hij was van beroep muzikant en later violist. Hij was een begaafd musicus, violist, componist en behaalde in 1934 het virtuositeit diploma, een gebeurtenis waarvoor hij door het stadsbestuur werd gevierd. Hij was later leraar aan de stedelijke muziekschool, aan het Sint-Jozef college, te Geraardsbergen en te Dendermonde. Tenslotte werd hij aangesteld tot directeur van de muziekschool te Ninove, dit van 1946 tot 1964. Hij gaf talloze concerten in binnen- en buitenland en voor de radio. Ook de schilderkunst trok hem aan, hij exposeerde onder het pseudoniem Carlo Tarras. Willy Van der Meirsch overleed in 1984.

Een erfgename van Lukas, is kleindochter Martine de Man. Ze is dochter van Maria (dochter van Lukas) maar er zijn geen extra nieuwtjes te weten gekomen via deze tak van de familie. Ze liet me weten dat Karel politieke gevangene was geweest en dat Lucas moest gaan werken in Duitsland. De generatie die voor mij zo interessant was, begint zijn archief te verliezen. Ook blijkt dat Nicole Schellinck een kleindochter is van Lucas, haar moeder was Martha Van der Meirsch. Nicole is geboren in 1940 en gekend bij vele Aalstenaars. Ze is Cantinière van de Oude Garde, eerste vrouwelijk lid van het Stedelijk Feestcomité, lid van Corum Alostum Imperiale, eerste en enige vrouwelijke lid van de Draekenieren en lid van de Cantinières van d’aa Garde. Nicole is een echte carnavalist en heeft tal van liedjes gemaakt met haar mooie stem. Ze komt uit een muzikale familie.

De Koninklijke Harmonie De Oude Garde – Les Vrais Amis Constants werd in 1787 opgericht en is een vaste waarde in de omkadering van Aalst Carnaval. Ze zijn een re-enactmentgroep uit de tijd van Napoleon. De muziek die ze op onze traditionele uitstappen brengen stamt ook uit die tijd, net zoals de uniformen die waarheidsgetrouw nagemaakt zijn. Hiervan is ook een plaat op 78 toeren verschenen met de tekst van Jozef-Marie De Smedt en muziek van Jos Riem, het nummer werd voor het orgel van de Zwarte Kat herwerkt met arrangement August Schollaert.

Verder zijn er geen opnames op plaat van de familie Van der Meirsch.

Meer hierover leest u in het online naslagwerk https://orgelaalst.wordpress.com

Foto’s familie Van der Meirsch, Andreas, Alfons en Lucas Van der Meirsch

Foto’s familie Van der Meirsch, Karel Van der Meirsch



Foto’s familie Van der Meirsch, Willy Van der Meirsch alias Carlo Tarras

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag